Trzy dni w Saksonii

Opublikowano: niedziela, 23, kwiecień 2023

063 20230421 101313W dniach 20 – 22 kwietnia 2023 r. (wraz z uczniami ze szkół podstawowych w Gromniku i PÅ‚awnej) uczestniczyliÅ›my w wycieczce do Niemiec, a dokÅ‚adniej Saksonii.

WyruszyliÅ›my bardzo wczeÅ›nie w czwartek, bo już przed piÄ…tÄ… wszyscy zebraliÅ›my siÄ™ na parkingu pod starym koÅ›cioÅ‚em w Gromniku. Gdy zajÄ™liÅ›my miejsca  w autokarze, udaliÅ›my siÄ™ w odwiedziny do naszych zachodnich sÄ…siadów. JadÄ…c przez Tarnów, zabraliÅ›my naszÄ… przewodniczkÄ™, PaniÄ… BeatÄ™, która towarzyszyÅ‚a nam przez caÅ‚y czas wyjazdu. Pani przewodnik przewidziaÅ‚a, że bÄ™dzie nam siÄ™ nudzić w drodze i przygotowaÅ‚a dla nas film o Hrabinie Cosel, metresie króla Augusta II Mocnego. Oprócz filmu mogliÅ›my usÅ‚yszeć wiele ciekawych historii, zwiÄ…zanych z miejscami, do których mieliÅ›my dotrzeć. Jako pierwszy zwiedziliÅ›my zamek w Moritzburgu (niedaleko Drezna), który jest jednym z najpiÄ™kniejszych zamków na wodzie. NastÄ™pnym punktem wycieczki byÅ‚a Manufaktura Porcelany w MiÅ›ni. OglÄ…daliÅ›my tam film o tym, jak powstaje  porcelana, późnej z ogromnÄ… ciekawoÅ›ciÄ… przyglÄ…daliÅ›my siÄ™ kolejnym etapom tworzenia na naszych oczach filiżanek, waz, rzeźb i innych wyrobów. Ostatnim punktem zwiedzania w pierwszym dniu byÅ‚ zamek Albrechtsburg. Na koniec dnia zawitaliÅ›my do hotelu Ibis, który mieÅ›ci siÄ™ w samym centrum Drezna. Po zjedzeniu pysznej kolacji wszyscy udaliÅ›my siÄ™ do swoich  pokoi, by zebrać siÅ‚y na nastÄ™pny dzieÅ„.

Drugi dzień wycieczki rozpoczęliśmy śniadaniem o 8.30. Po nim udaliśmy się na Starówkę. Podczas spaceru realizowaliśmy kolejne punkty zwiedzania: Zwinger, a tam Galerię Starych Mistrzów (Rafael, Rubens, Canaletto), gdzie zobaczyliśmy mnóstwo pięknych obrazów. Potem protestancki Kościół Maryi Panny (Frauenkirche), Zamek Rezydencyjny, "Orszak Książęcy". Zobaczyliśmy również gmach Opery, Wielki Ogród, przeszliśmy Tarasami Brühla. W tym dniu odbyliśmy również godzinną przejażdżkę po Dreźnie autokarem, z okien którego mogliśmy zobaczyć najciekawsze historyczne miejsca stolicy Saksonii. Wróciliśmy do hotelu, gdzie zjedliśmy pyszną obiadokolację. Ponieważ wieczorem była jeszcze piękna pogoda, wiele osób udało się na spacer po Prager Strasse, odwiedzając także restaurację do McDonald’s. Po powrocie do hotelu mieliśmy czas wolny dla siebie.

Trzeciego dnia o godzinie 8.00 spożyliÅ›my Å›niadanie. Po posiÅ‚ku wróciliÅ›my do swoich pokoi, aby sprawdzić, czy wszystko spakowaliÅ›my. O godzinie 9.00 wsiedliÅ›my do autobusu i wyruszyliÅ›my do zamku Stolpen. W tej twierdzy w jednej z wież przez 49 lat byÅ‚a wiÄ™ziona Hrabina Cosel. Po zakoÅ„czeniu zwiedzania wsiedliÅ›my do autobusu i skierowaliÅ›my siÄ™ do Budziszyna, gdzie spacerowaliÅ›my po Starówce - Plac Zamkowy, Katedra Å›w. Piotra (koÅ›ciół dwóch wyznaÅ„: katolickiego  i protestanckiego), Muzeum i Wytwórnia Musztardy. Na koniec zwiedzania wyszliÅ›my na wieżę, skÄ…d podziwialiÅ›my rozlegÅ‚Ä… panoramÄ™ miasta i okolicy. Po godzinie 14.00 wyruszyliÅ›my z Budziszyna w stronÄ™ Polski. MiÅ‚Ä… niespodziankÄ… byÅ‚ konkurs wiedzy o faktach, osobach, miejscach. Niektórzy z nas udowodnili, że trzy dni wykorzystali bardzo intensywnie i mogÄ… poszczycić siÄ™ ogromnÄ… wiedzÄ… historycznÄ… i geograficznÄ….  Przed godzinÄ… 22.00 byliÅ›my już na parkingu w Gromniku, skÄ…d odebrali nas rodzice i peÅ‚ni wrażeÅ„ wróciliÅ›my do domów.

Pragniemy podziękować Pani Anecie Styrkowiec, która zaprosiła nas na tę wycieczkę oraz Pani Krystynie Gotfryd, sprawującej opiekę nad nami.

Tekst: Aleksandra Kuczaj, Aleksandra Osysko, Laura Ozga – kl. VI

Relacja fotograficzna - kliknij tutaj...